Pages

Friday, January 13, 2012

Journey to Bandung 1-Welcome to Bandung

Welcome to Bandung


Yihaaa,tahun dpt trip g Bandung plak,aku jangkakan lebih menarik dari Bali sbb dengarnya Bandung ni mmg tempat shopping yang famous.Tapi kali ni my brother tak join d trip so aku invite adik and member untuk follow g Bandung.Tak sangka pulak atas suggestion adik aku mak pun excited nak join sekali...wah d more d merrier...seronok2.Tapi kitaorang terpaksa pegi asing sebab company trip ni charge kaw2 mahal kalau kita nak bwak teman lain,jadi betterlah arrange je sendiri untuk save duit yang lebih bermanfaat digunakan untuk shopping di Bandung nanti...hehhe

Family n kawan aku depart sehari awal sblum aku, aku hanya dapat details untuk trip g Bandung beberapa hari je sebelum departure.Yang tak bestnya nama aku dalam second group yang departure time nya pkul 3.30pm berbanding 1st group yg depart seawal 6.30am...hmm satu hari dh membazir kat situ,flight balik pulak dapat yang awal 8.30am berbanding 1st group td yg dapat flight balik lewat sikit pukul 12pm which kebetulan sama pulak dengan family aku..........huhuu...tak aciii...!!so hari pegi n balik dah wasted...nak ku tukar mmg tak berbaloi sebab kali ni kena naik air asia sbb MAS takda direct g Bandung.Air Asia tau2 jelah everything suma charge,nak tukar time pun kena charge rm100 + dgn beza harga tiket time booking dengan harga time hari yang nak ditukar which definitely tersangat mahal boleh cecah ratusan ringgit..tpaksala jugaklah aku travel asing dari family n kawan aku...huhuuu....


So selasa 13 disember..keja separuh hari n petang tu btolak ke LCCT untuk antar family n kawanku.Malamnya tidur kat rumah Ateh aku di Nilai,rabu tengahari kakteh hantar aku lak ke airport untuk depart...hmm boring tul sorang2 gini,ada 2 jam before departure,aku pun ke hulu hilir dok ukur lantai LCCT tu,hmmm patut take off 3.30pm tp 3.30 jugakla baru nak dipanggil boarding..ish2...pkul 4.15 barula terasa plane tu gerak..aduii...lmbat le smpai cmni.2 jam berlalu dan flight dh masuk ke ruang udara Bandung...yay..time utk landing..tp tetiba kapten announce flight tak dpt landing sebab cuaca buruk..(hujan tersangat lebat and landasan pulak agak pendek so takut flight terlajak klau landing jugak-lebih kirang gitu explanation yang aku dengar dari siapa tah) and kena berlegar2 dulu kt atas ni...what??estimated 10-15min but sudahnya dekat sejam la jugak lepak2 buang masa kt tengah langit tu siap diiringi dengan gegaran bila plane tu langgar2 awan....

Alhamdulillah akhirnya setelah semua penumpang restless berada dlm flight dekat 4 jam (delay take off dekat sejam+2jam journey + delay landing 1 jam)..maka berjaya jugakla menjejak kaki ke destinasi.Nak turun pulak kena naik shuttle bus ke terminal yang sejengkal tu disebabkan hujan yang lebat tak hengat menyambut kedatangan kitaorang nih...rupanya airport dia kecik aje,mcm aiport negeri kat msia,immigration kaunter pun ada 2 je...hmm sekian lama jugaklah menunggu...dah nak kluar,ada lagi baggage check,entah kenapa kastam tu berminat pulak nak check beg aku,kunci mangga yg kecik tu pulak entah ke mana,last2 dengan teknik tersendiri kastam tu unzipped baggage aku...hm lantak ko lah,rajin sangat nak tengok baju yang bertimbun2 dalam tu,nsib baik aku susun kemas and kastam pompuan yang cek,so takla segan sangat.
Makanya setelah berjaya melalui segala macam hurdle kami pun bergeraklah dengan bas pariwisata (pelancong) meninggalkan airport dan meredah ke'macetan' (jammed) jalan kt Bandung ni...tak berminat pun nak tengok sekeliling sbb dah gelap and hujan lebat.Aku sibuk sms adik aku n inform ketibaan aku yang sangat lewat ni..huhu.jelesnya sebab harini diorang dah sakan bershopping kat Pasar Baru.

Rombongan kami di bawa terus ke Restoran Sangkuriang untuk dinner....interior restoran ni agak menarik..ala-ala traditional gitu,tp memang kebosanan la sebab aku takda gang... mujurla masakan Sunda ni sedap,paling best sup ikan dia..apalagi makan time hujan2 macam ni.







Selesai dinner kami pun dibawa ke hotel Aston Tropicana di Jalan Cihampelas...kunci bilik dh siap bagi masa atas bas lagi..hotel ni memang nice,walaupun mcm dah lama tapi interior dia agak cosy.Tak lama lepas tu member aku sampai ditemani adik aku n kawan dia,member aku akan stay dengan aku kat situ,yang lain stay kat Hotel Kenangan...lebih kurang 15min dari situ. Hmmm barulah excited dah ada teman.So nothing much untuk 1st day....dalam kebisingan dari bunyi kelab malam entah kat hotel tu ke or kawasan berhampiran mata ni tetaplah terlena untuk pertama kalinya di bumi Bandung.











bersambung..........

No comments:

Post a Comment